Kvasir - En smartere måte å lete på

Om Kvasir

Uttale: Kv’asir  

Etymologi: Av norrønn ´kvase´

 

Kvasir er en norsk søketjeneste som viser treff fra flere kilder samtidig, blant annet nettsøk, bildesøk og nyhetssøk, sistnevnte med mer enn 2.000 norske nyhetskilder fra norske nettaviser og nettsteder med nyhetsarkiv. Fra tjenesten ble lansert i 1995 har norske brukere vært i fokus for utviklingen, for å være et alternativ til internasjonale søkemotorer.

Via Gule sider, som leveres av Eniro AS, får man også treff i firmaer, personer og kart. Kvasir viser søketrender tilbake til 2006, hvor man kan se statistikk av de mest populære søk. Nøkkelhullet er en tjeneste som i sanntid gir seerne en kontinuerlig strøm av hva folk søker på. Forretningsmodellen er basert på distribusjon av sponsede lenker.

Kvasir er en av få ikke-engelskspråklige søkemotorer, da bare fire andre land i verden har en søkemotor som er tilpasset egne nasjonale forhold. Kvasir ivaretar brukernes personverninteresser og samler ikke inn informasjon om brukernes søkeatferd for å tilpasse søkeresultatet.

Navnet Kvasir kommer fra den norrøne guden Kvase, som ble skapt av vaner og æsers spytt og var så vis at han kunne svare på alt han ble spurt om.

 

Historie

Kvasir ble opprettet våren 1995 under det såkalte «Påskemøtet» av ansatte i Oslonett i Forskningsparken. En skisse ble programmert av Gisle Aas i løpet av få timer. Den ble utviklet etter modell av Yahoo som var en tematisk emnekatalog. Den originale koden levde med små endringer fram til et stykke ut i 1996.

Oslonett ble kjøpt opp av Schibsted ASA september 1995. På dette tidspunktet var nesten alle søkemotorer innrettet som tematiske lenkeguider, evt. med søkemuligheter inn i egen katalog og den informasjonen man fant det for godt å lagre om oppføringene i katalogen – såkalt metainformasjon. Kvasir var i starten organisert på denne måten, men ble etter hvert utvidet med mer generelle søkefunksjoner. Kvasir hadde emnekatalog/temaguide helt frem til 2010. Da ble det besluttet å legge ned denne, da nettsøket for lengst hadde overtatt overfor lenkeguider.

I årsskiftet 1996/1997 fusjonerte Schibsted ASA og Telenor ASA sine internettsatsinger, Schibstednett og portalen SOL (Scandinavia Online AS) så dagens lys. Kvasir ble en viktig tjeneste for SOL. I 2000 ble den globale indeksen Alta Vista byttet ut med FAST, og samme år vant Kvasir Gulltaggen for beste brukervennlighet.

Firmasøk ble lansert 9. mai 2000 og skulle rendyrke emnekatalogen som en redaksjonell katalog, og trekke ut firma i en egen kommersiell katalog. Firmasøk var samtidig redaksjonelt kontrollert for å sikre at innholdet hadde god kvalitet. Det fantes ikke mange firmaer med nettside på denne tiden og mange av nettsidene hadde dårlig brukervennlighet.

Året etter ble Scandinavia Online kjøpt opp av svenske Eniro AB.

I 2003 byttet Kvasir indekset fra FAST til Google. Sponsede lenker ble innført første gang i 2005. I mai 2007 startet reklamekampanjene «Det brennende håret» (Henrik Holmen),»Kva sir du?» og «Brunosten», laget av Try Reklamebyrå.

Sammen med den russiske søkemotoren, Yandex, arrangerte Kvasir NM i Nettsøk to ganger, henholdsvis i 2006 og 2008.

I august 2008 ble Kvasir Junior lansert som en ukommersiell søketjeneste for barn. Søketjenesten, som bestod av et eget index basert på redaksjonelt utvalgte nettsider,  var særlig tilpasset barn mellom 6 og 12 år.

Våren 2009 ble Kvasir lansert med nytt design og ny logo, hvor tjenestene i søkeresultatet var satt sammen av moduler. Sosialt søk, bloggsøk og  Søketrender ble lansert som nye tjenester. Nytt slogan var «En smartere måte å søke på» og ble også presentert gjennom reklamekampanje.

2010 vant Kvasir igjen Gulltaggen, denne gang for Beste informasjonsnettsted/tjeneste. Firmasøk legges ned i februar 2011 og kunder blir konvertert til Sponsede lenker- avtaler. I tillegg vises treff med resultater i firmaer fra Gule sider.

I 2011 lanseres Kjendissøk som en modul som viser informasjon om norske kjendiser, når disse blir søkt på. I 2012 ble Kvasir lansert i en tilpasset versjon for mobiltelefon. I januar 2013 ble Kvasir overtatt av Scandinavia Online AS.

 

 

Utmerkelser

Gulltaggen 2000 Beste brukervennlighet
Merket for god design 2000
Gulltaggen 2010 Beste informasjonsnettsted/tjeneste

 

 

kvasir design